Vore fødehjem:

"Borbjerggaard" - Venø

"Birkholm" - Tvis

 

Chr. sider

Velkomstside
Chr. profil

3 Sådan er vi bare

 

Mine beskrivelser

4 Mine Rødder og øvrige beskrivelser
5 Østergaard Slægten

6 Vestergaard Slægten

7 Et fortids folkefærd kommer til Venø

 

Slægtesepoken på Venø 1832 - 2002

8 Fra Flynder til Venø 1830
9 Staunstrup i Flynder sogn
10 Maren Jensdatter vandrer til Blidstrup 1799

11 Eva Marie Anthonisdatter

12 Om Slægten i Nørskov
13 Nørskov fortsat

14 Nye tider

 

Artikelserie: Medieudgivet 2002

15 Et fortidsfolkefærd kom til Venø
16 Vestergaard Slægten - Nørskov og Nørrerriis
17 Kirkebeskrivelse og den gale præst

18 Lidt fra fødehjemmet "Borbjerggaard"

 

Venø  Kirke:    Danmarks mindste

19 Birtheline og Peder Kr. Staunstrup Jensen
20 Kirken igennem tiderne - side 1

21 Kirken igennem tiderne - side 2

 

Fortidsforekomster på Venø

22 Drukneulykke på Venø 1744
23 Biografi: Den gale præst på Venø
24 Dokument af 1832

25 Tordenskjold stod Fadder

 

Dette blev mit liv Christian

26 Fødehjem på Fødeø
27 Mine år 1946 - 1958
28 Foto siden
29 Min værnepligtstid 1954-55

30 Mine år på jernstøberi

 

Ella sider

31 Velkomstside
32 Ella igennem ungdomsårerne
33 Ella hende hjem og rødder
34 Mine forældre
35 Mergelbane i Tvis
36 Mine bedsteforældre
37 Slægtssamvær 2005

38 Slægtssamvær 2006-07

 

Set & sket 2005

39 Venøborgturen 2005

 

Hjemmeside info

40 Links og geografiske stedlinks
41 Gæstebog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mergelepoken i Tvis 1931-1935

 

 

Dette blev vort liv

Ligeledes med optegnelse over vore rødders liv - virke og gøremål

Specifikdata over anvendte Loko- trækmaskiner for mergeltransport

 
- ved Tvis Kloster Mergelleje 

 

 

Herunder nævnte Lokoer kan ikke fotovises. Beskrivelser er efter foreliggende specifikdata

 

==========================================

O&K 6123/1913

O&K 6123/1913. 600 mm. 13,6 m². 12. atm. Navn: Anna. 

 

1913 Leveret til Kiehnstopf & Niemeyer, Flensborg.

1914 - 16

Mergelkørsel for Damsmark og Omegns Mergelselskab fra Damsmark og Thorup Fattiggårds Mergellejer for Dierking & Eggers, Hannover.
1917 - 18 Mergelkørsel for Rudholm Mergelseskab fra Vester Nebel Mergelleje for Mathias Andersen & Co.
1920 - 22 Mergelkørsel for Bredkær og Omegns Mergelselskab fra Bredkær Mergelleje for Th. Sørensen
1922 - 24 Mergelkørsel for Tylstrup og Omegns Mergelselskab fra Kraghede Mergelleje for Th. Sørensen.
1925 - 31 Mergelkørsel for Damholt og Omegns Mergelselskab fra Damholt Mergelleje for H. Theut, Viborg.
1931 - 35 Mergelkørsel for Holstbroegnens Mergelselskab fra Tvis Kloster Mergelleje for H. Theut, Viborg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Bemærkninger:

Kiehnstopf & Niemeyer, Flensborg er ukendte. Hvornår D&E overtog lokomotivet, er ikke oplyst. HJ angiver, at det kom til Danmark 1914. HJ angiver Hvalpsund Mergelleje 1921 - 22. Det kan være for et af de tre Hvelplund-selskaber, men her var Th. Sørensen næppe entreprenør. Det kan også være Vesthimmerlands Mergelselskab, der havde to lejer ved Hvalpsund, men driftstiden var 1923 - 25 og sporvidden var ikke 600 mm og Th. Sørensen var ikke entreprenør her! Theut averterede store dele af sit materiel til salg fra 1935 og frem.

 

==========================================

 

 

O&K 6238/1913

 

O&K 6238/1913. 13,3 m². 12 atm. 600 mm. Navn: Bertha.

 

1913 Leveret til Entreprenørfirmaet Kiehnstorp & Niemeyer, Flensborg.

1914 - 16

Mergelkørsel for Damsmark og Omegns Mergelselskab fra Damsmark og Thorup Fattiggårds Mergellejer for Dierking & Eggers, Hannover.
1917 - 18

 Mergelkørsel for Rudholm Mergelseskab fra Vester Nebel Mergelleje for Mathias Andersen & Co.

1920 - 22

Mergelkørsel for Bredkær og Omegns Mergelselskab fra Bredkær Mergelleje for Th. Sørensen.

1922 - 24 Mergelkørsel for Tylstrup og Omegns Mergelselskab fra Kraghede Mergelleje for Th. Sørensen
1925 - 31 Mergelkørsel for Damholt og Omegns Mergelselskab fra Damholt Mergelleje for H. Theut, Viborg.
1931 - 35 Mergelkørsel for Holstbroegnens Mergelselskab fra Tvis Kloster Mergelleje for H. Theut, Viborg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

   

 

 

 

 

 

Bemærkninger:

Lokomotivet havde siderude i førerhuset. Kiehnstopf & Niemeyer, Flensborg er ukendte. Hvornår D&E overtog lokomotivet, er ikke oplyst. HJ angiver, at det kom til Danmark 1914 til Klåbygård Mergelleje. Det er teoretisk muligt. maskinen kunne lige nå en kort indsats i Klåbygård. Lokomotivet havde førerhus med sidevindue. I følge fotos kørte lokomotivet sandsynligvis også for Bredkær Mergelselskab, der havde driftstid 1920 _ 22. HJ opgiver i stedet 1920 - 22 Hvalpsund Mergelleje. Det kan være for et af de tre Hvelplund-selskaber, men her var Th. Sørensen næppe entreprenør. Det kan også være Vesthimmerlands Mergelselskab, der havde to lejer ved Hvalpsund, men driftstiden var 1923 - 25 og sporvidden var ikke 600 mm, og Th. Sørensen var ikke entreprenør her! Theut averterede store dele af sit materiel til salg fra 1935 og frem.

 

==========================================

 

 

 

O&K 9911/1922

O&K 9911/1922. 1931 – 35. Kom fra Damholt og Omegns Mergelselskab

Bemærkninger: Ingen

 

==========================================

 

 

 

Remise og værksted - hvorved ses tre Lokoer


 

Link til sidevisning for mergelepoken

                      Forside – HOLSTEBROEGNENS MERGELSELSKAB

1 Specifikdate over anvendt trækmaskiner for mergeltransport

                      2 Specifikdate over anvendt trækmaskiner for mergeltransport

                      Daglige træk for livet – kortskitse for sporudlæg

                      Alting får jo en ende – med efterskrift

                      Historisk fortælleside