Postbåde og færge gennem tiderne

1880 - 2010

 

Venø  færgen 2010

 

Ved år før bilen blev opfunden, vandrede Ane Katrine "Post"  med postsæk mellem Venø og Struer

 

Ved indsættelse af den nye Venø færge september 2010, fortæller historien, at det er omkring 130 år siden Ane Katrine ”Post” oprettede daglig postforbindelse imellem Venø og fastlandet.

En vandretur fra Venø by til Struer med fuld oppakning var en tur på godt 20 km. I vor tid vil en sådan postforsørgelse forekomme som værende urimelig for nogen at skulle besørge.

For denne postforsørgelse var overfarten med robåd fra Venø Odde og til Kleppen, og til fods langs stranden til Struer.

 

Tanke for bil og bilfærge hertil er overflødig, bilen var endnu ikke opfunden. Der findes ingen præcise optegnelser over hvornår den første bil kørte af egen kraft, men patentet (DRP 37435) der blev registreret 29. januar 1886 anses for at være verdens første bil.

Der gik flere år ind i 1900-tallet før bilen fik endelig gennembrud og blev først hvermands eje en del år efter anden verdenskrig, så første bilfærge til Venø 1957, var slet ikke usædvanlig efter datidens behov.

 

Efter få år med Ane Katrine ”Post” sine postvandringer, blev denne overtaget af hendes søn David Nygaard Madsen, som med tiden blev pioner for daglig sejlende postbåd mellem Venø by og Struer.

 

 

 

 

Transportforbindelse over vandene gennem tiderne

 

Robåde venter ved fodspor af Ane Katrine "Post"

Senere foto: ved Kleppen mod Venø

 

 

Første daglige postbåd var åben sejlbåd ved navnet ”Ternen”

Her festlig indvielse med David Nygaard Madsen ved roret.

 

 

år senere fik ”Ternen” ilagt motor og påsat styrhus.

Var som sådan postbåd indtil 1929.

 

Postbåden ”Svanen” 1929 – 1957 Fik en eller to motorskift ved de år.

Denne var et velfungerende postbåd i en tidsalder med kriseår igennem 30’verne,

2.verdenskrig 1940-45, og begyndende mekaniseringsudvikling herefter.

 

 

 

Venøsund - 1957 -1973

Denne er Danmarks ældste aktive bilfærge og blev bygget til Fur-over­farten i 1931

1973 – 2010 var reservefærge for efterfølgende ”Venøsund II”

 

 

 

 

 Venøsund II - 1973 – 2010

Denne blev ligeledes bygget til Fur-overfarten i 1956

 

 

 

 

Venø Færgen - 2010

Bygget til Venø færgeoverfart og indsat herved september 2010

 

Tilbage